ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

«Մենք աշխարհի հզոր երկրներից մեկն ենք, որովհետև ունենք ինտելեկտ, ունենք շատ տաղանդավոր անհատականություններ»

«Մենք աշխարհի հզոր երկրներից մեկն ենք, որովհետև ունենք ինտելեկտ, ունենք շատ տաղանդավոր անհատականություններ»
27.01.2017 | 10:58

«Իրատեսի» հյուրն է կոմպոզիտոր, ՀՀ արվեստի վաստակավոր գործիչ, «Հայրենիքին մատուցած ծառայությունների համար» 2-րդ աստիճանի շքանշանակիր, «Երևանյան հեռանկարներ» միջազգային երաժշտական փառատոնի հիմնադիր նախագահ և գեղարվեստական ղեկավար ՍՏԵՓԱՆ ՌՈՍՏՈՄՅԱՆԸ:

«ԲԱՆԵՐ ԿԱՆ, ՈՐ ԿԱՐՈՂ ԵՍ ԶԱՐԳԱՑՆԵԼ, ԲԱՅՑ ԱՄԲՈՂՋՈՒԹՅԱՄԲ ՍՈՎՈՐԵԼ ԱՆՀՆԱՐԻՆ Է»


-Պարոն Ռոստոմյան, Ձեր Սիմֆոնիա թիվ 3 ստեղծագործությանը տրվել են բազմաթիվ ծանրակշիռ բնութագրումներ, այն անվանել են «էքստազ երաժշտության մեջ», «հոլիվուդյան թովչություն» ունեցող երաժշտություն, որը «կաթվածահար» է անում ունկնդրին՝ իր «մաքուր հնչյունային ճոխությամբ»: Պակաս տպավորիչ չեն նաև մյուս ստեղծագործություններին տրված գնահատականները, որոնց մասին խոսելիս տեսաբանները շատ հաճախ նշում են, որ դրանք հայկական ազգային և արևմտյան երաժշտական ավանդույթների համադրությամբ ստեղծված գործեր են: Ինքներդ Ձեզ առավելապես երաժշտական ո՞ր ավանդույթի կրողն եք զգում:
-Ցանկացած կոմպոզիտոր ունի իր լեզուն, որով խոսում է: Հայերեն խոսողը, որը նաև կապված է իր արմատների հետ, չի կարող այլ կերպ մտածել: Լեզուն նաև մտածողություն է: Իսկ դասական երաժշտության ստեղծումը կապված չէ Հայաստանի հետ: Նույն սիմֆոնիայի ժանրը կապված է Վիեննայի հետ, Մոցարտի, Հայդնի, Բեթհովենի հետ: Այսինքն՝ բոլոր դասական ժանրերը, նաև սիմֆոնիկ նվագախումբը, գործիքները, որոնցով կատարում են այդ ժանրի ստեղծագործությունները, իրենց ծագումով չեն կապվում Հայաստանի հետ: Հայաստանի հետ կապվում է, օրինակ, դուդուկի պատմությունը, բայց ոչ՝ ջութակինը, ֆլեյտայինը կամ տրոմբոնինը: Այսինքն՝ այդ ամբողջ ժանրը, դրա կերպը, զարգացումներն ստեղծվել են Եվրոպայում: Եվ աշխարհի բոլոր կոմպոզիտորները, լինեն հայ, ռուս, թե չինացի, նույն աղբյուրից են օգտվում: Մոդեռն երաժշտության ստեղծումն անգամ չի կապվում Հայաստանի հետ: Այն նույնպես կապված է Վիեննայի հետ: Բայց եթե հայ ես, ուրեմն լեզուն, որով խոսում ես, որով մտածում ես, հոգին, որը կրում ես, հայկական են: Կոնկրետ իմ և շատերի պարագայում կա մեծ կապվածություն հայ հնադարյան երաժշտության արմատների հետ: Իմ ամբողջ կյանքն է կապված Հայ առաքելական եկեղեցու հետ: Մոտ տասնհինգ տարի ես մեր շարականների մեծագույն գիտակ Խորեն Պալյանի հետ պատրաստել եմ մեր «Շարակնոցի» վեց գիտական հատորները՝ լինելով գլխավոր խմբագիրը: Չի եղել աշխարհում որևէ նյութ, որևէ ձեռագիր՝ հոգևոր երաժշտությանը վերաբերող, որին առնչված չլինեմ: Հինգ տարեկանից մինչև այսօր ես եկեղեցում եմ, և հայ հոգևոր երաժշտությունն իմ երաժշտությունն է:
-Ավետ Տերտերյանը Ձեզ բնութագրել է իբրև «նվագախմբային գրելաձևի վարպետի»: Սա Ձեր անցած դպրոցի՞, թե՞ ստեղծագործական ներքին մղումների արդյունքում ձևավորված հատկանիշ է:
-Բաներ կան, որ կարող ես զարգացնել, բայց ամբողջությամբ սովորել անհնարին է: Աշխարհում կան այնքա՜ն մեծ կոմպոզիտորներ, օրինակ՝ հանրահայտ Շոպենը, բայց նա նվագախումբը չգիտեր, չէր լսում: Եվ ցավալի է, որ նրա դաշնամուրային կոնցերտները, որոնք ուրիշներն են նվագախմբային կատարման համար ձևավորել, այնքան էլ հաջողություն չունեցան: Անուններ չտալով՝ ասեմ, որ մեր կոմպոզիտորների մեջ էլ քչերը կան, որ ոչ թե չեն տիրապետում, այլ զգացողությունը չունեն նվագախմբի: Այդ ամբողջ նվագախմբային ներկապնակը պետք է զգալ: Կարող ես զարգացնել քո մեջ եղած որակները, բայց նվագախումբ լսելը Աստծո, բնության տված շնորհ է: Չգիտեմ՝ որ մեխանիզմն է գործում, որ մեկը լսում է, մյուսը չի լսում: Ես սովորել եմ նվագախմբի երկու մեծ գիտակների՝ Ղազարոս Սարյանի ¥որը Շոստակովիչի ուսանողն էր¤ և Ավետ Տերտերյանի ¥որը Ղազարոս Սարյանի ուսանողն էր, մոտ: Հենց սկզբից Ավետ Տերտերյանն ինձ ընդունեց որպես հարազատ որդու: Հետագայում մենք դարձանք մտերիմ ընկերներ: Ավետ Տերտերյանն իմ կյանքում մեծ դեր է խաղացել շատ հարցերում: Երբ գրում էի 1-ին սիմֆոնիան, Տերտերյանը, տեսնելով պարտիտուրան, ասաց, որ իմ մեջ ինչ-որ վախ կա: Իսկ իմ մեջ կար այն վախը, որ գրածս Հայաստանի սիմֆոնիկ նվագախումբը չի կարողանալու նվագել: Նա ասաց. «Իսկ դու ինչո՞ւ ես գրում Հայաստանի նվագախմբի համար: Գրիր Բոստոնի սիմֆոնիկ նվագախմբի համար»: Եվ հուսադրեց, որ եթե ոչ այսօր, ապա մի օր այն կնվագեն: Նա ինձ միանգամից դրեց լրիվ ուրիշ հարթության վրա: Դա իմ կյանքի մեծագույն ուղեցույցներից մեկը դարձավ: Եվ այն ամենը, ինչ ես արեցի Հայաստանում, կապ չունեցավ այսօրվա հայաստանյան մտածողության հետ, կապ ունեցավ աշխարհի մեծ մասշտաբների հետ: Դրա մի վկայությունն էլ «Երևանյան հեռանկարներ» փառատոնն է: Եվ ես այսօր իմ կյանքում ամենից շատ Ավետ Տերտերյանի պակասն եմ զգում: Այդպիսի հզոր մտքի, պետական մտածողության, հայ հոգու տեր մարդու ես այլևս չտեսա:

«ԵՐԲ ԿԱՐԵՎՈՐ ԱՍԵԼԻՔ ՈՒՆԵՍ, ՓՈՂԸ ԴԺՎԱՐՈՒԹՅԱՄԲ, ԲԱՅՑ ԳՏՆՎՈՒՄ Է»


-Հայաստանում որևէ մասշտաբային նախագիծ հղանալիս նախ և առաջ բախվում են երկրի՝ ծանր սոցիալական վիճակում գտնվելու փաստի հետ: Ինչպե՞ս կարողացաք շրջանցել այս հանգամանքը և հիմնադրել ու այսպիսի բարձունքի հասցնել «Երևանյան հեռանկարներ» միջազգային երաժշտական փառատոնը:
-Երբ 1989 թվին աշխատում էի Շոտլանդիայում, մասնակցեցի Էդինբուրգի փառատոնին, ցնցվեցի այդ մեծ տոնի ազդեցությունից և հասկացա, որ առանց այդ մշակույթի ես չեմ կարող ապրել: Կար երկու ճանապարհ. կա՛մ պիտի ապրեի այնտեղ, որի համար առաջարկվում էին նպաստավոր պայմաններ, կա՛մ պիտի վերադառնայի Հայաստան: Բրիտանիայում առաջին դեպքն էր, որ որևէ օտարազգի կոմպոզիտորի հինգ անգամ պետականորեն պատվիրեցին երաժշտություն գրել: Իմ 3-րդ սիմֆոնիայի ցնցող հաջողությունից հետո Արվեստների խորհուրդը մտածեց, որ դա պատահական հաջողություն է, և պետք է կրկին մի ստեղծագործություն պատվիրել ինձ: Այդպես գրվեցին 2-րդ փողային կվինտետը, 4-րդ սիմֆոնիան, «Տաղ հրեշտակային» ստեղծագործությունը, «Մուտք» մոնոօպերան: Այս բոլորից հետո ինձ հրավիրեցին ապրելու և դասավանդելու Բրիտանիայում: Բայց ուրախ եմ, որ Հայաստան վերադարձա:
-Եվ Ձեր առաջին խոշոր հոնորարով Բրիտանիայում ձեռք բերված համակարգչային սարքավորումներով հիմնադրեցիք Երևանի կոնսերվատորիայի էլեկտրաակուստիկ երաժշտության դասարանը:
-Դա աննորմալություն էր, որովհետև ես Երևանում անգամ տուն չունեի այդ ժամանակ, ապրում էի վարձով: Եվ մեծ դժվարություն էր այն տարիներին Բրիտանիայից համակարգչային տեխնիկա դուրս բերելը: Դա հնարավոր եղավ իմ մեծ կապերի, բրիտանացի ընկերների շնորհիվ: Իսկ փառատոնն ստեղծելու համար մոտ տասը տարի դռներ էի կոտրում: Ոչ մի կերպ այդ դռները չէին բացվում: Առաջին անգամ 2000 թվականին կայացավ փառատոնը՝ Սորոսի հիմնադրամից ստացված գումարով: 2001 թվականին Հայաստանում քրիստոնեության ընդունման 1700-ամյակի ծրագրի շրջանակներում, Խոսրով Հարությունյանի աջակցությամբ, կայացավ ևս մեկ փառատոն: Այս նախաձեռնությունների հիմքով հետագայում ձևավորվեց այսօրվա «Երևանյան հեռանկարներ» փառատոնը: Այն սպոնսորական դաշտը, որ այսօր կա Հայաստանում, մենք ենք ձևավորել: Մեր փառատոնն առաջինն էր: Մարդիկ մինչ այդ չէին հասկանում, թե ինչպես կարող են իրենց փողը տալ, որ ուրիշ մի մարդ ինչ-որ գործ անի: Մարդկանց համոզելով, բացատրելով՝ ութ տարի արեցինք փառատոնը: 2006 թվականին Մոսկվայում կայացավ մեծ համերգ՝ նվիրված իմ 50-ամյակին, որին ներկա էին շատ հանրահայտ դեմքեր, նաև հայեր: Նրանց մեջ կային մեծահարուստներ, որոնցից մեկն էլ բոլորիս հայտնի բարեգործ Լևոն Հայրապետյանն էր: Նա ինձ հրավիրեց իր տուն՝ Ղարաբաղ, և ծանոթացրեց մեր այժմյան նախագահ Սերժ Սարգսյանի հետ: Նա այդ ժամանակ պաշտպանության նախարար էր, և դեռ այն ժամանակվանից օգնել ու օգնում է մեզ փառատոնի կայացման գործում: Երբ հիմա՝ 17 տարի անց, հետ եմ նայում, անհավանական է թվում, որ մենք դասվում ենք աշխարհի հզոր փառատոների շարքին: Արդեն հինգերորդ տարին է, որ մենք ներկա ենք լինում Բրյուսելում մշակույթի պատասխանատուի՝ եվրակոմիսարի գումարած կլոր սեղանին, որին հրավիրվում են աշխարհի 15 լավագույն փառատոները: Իսկ այս տարի եվրակոմիսարն իր ուղերձը հղեց փառատոնին, որում բարձրաձայնում է այն մասին, որ մեր փառատոնը Եվրոպայի առաջատար փառատոներից մեկն է: Ինչ վերաբերում է նյութական դժվարությունների մեջ փառատոն անելուն, ասեմ, որ այն մարդիկ, այն երկրները, որոնք շատ փող ունեն, դեռ չի նշանակում, որ կարող են փառատոն անել: Ադրբեջանը շատ հարուստ երկիր է, փորձեց մի քանի անգամ փառատոն անել, հրավիրեց Ռոստրոպովիչի աղջկան, որի հայրը ծնունդով բաքվեցի էր, Մաքսիմ Վենգերովին, բայց ոչինչ չստացվեց: Օտար մարդը չի կարող գալ-կռվել այդ երկրում, մշակույթ ստեղծել, իր կյանքի մի կարևոր մասը ներդնել այդ գործի մեջ, որովհետև դա ծանր բան է: Փառատոն անելը համերգ կազմակերպել չէ, դա ինստիտուտ է, որը պետք է ձևավորել: Փառատոն չունի Վրաստանը, հզոր ու հարուստ Պարսկաստանը: Իսկ մենք ունենք: ՈՒնի նաև Թուրքիան. այստեղ մոտ տասը փառատոն կա գրանցված, որովհետև այդ երկիրն ուզում է մտնել Եվրամիություն: Երբ երկիրն ունի լուրջ փառատոն, դա վկայում է նրա բարձր ինտելեկտի մասին, դա նաև քաղաքականություն է: 2015-ին մենք արեցինք «Քեզ հետ, Հայաստան» ծրագիրը՝ աշխարհի հանրահայտ բեմերում (Երուսաղեմ, Լոնդոն, Նյու Յորք, Հռոմ և այլն): Մասնակցեցին աշխարհի մեծ երաժիշտները, որոնք խոսեցին Հայոց ցեղասպանության մասին: Դա լուրջ քաղաքականություն էր, մշակութային քաղաքականություն: Այնպես որ, երբ դու կարևոր ասելիք ունես, փողը դժվարությամբ, բայց գտնվում է: Այս տարի Վրաստանում տեսա 10000-տեղանոց հզորագույն մի դահլիճ, որը կառուցել է նրանց նախկին վարչապետ Իվանիշվիլին՝ իր անձնական միջոցներով: Ահա ինչ արժեքավոր գործ է արել մարդը և այդպիսով հավերժորեն փառավորվել է իր ազգի աչքում: Դրա շնորհիվ մշակույթ է մտնելու իրենց երկիր, մշակութային տուրիզմ է զարգանալու: Շատ փող ունենալը դեռևս հարուստ լինել չի նշանակում: Հարուստ էին Մանթաշովը, Քըրքորյանը, որովհետև գիտեին իրական և մնայուն արժեքները: Այնպես չէ, որ Հայաստանում փող չկա: Երբ հասկանում են, թե ինչ են ուզում, ինչի համար, փող միշտ գտնվում է: Երբ չեն հասկանում, պատճառը փող չլինելն են համարում: Հայերն այսօր անհավասար պայքարի մեջ են Ադրբեջանի հետ: Բայց մենք նրանցից ուժեղ ենք: Թող չասեն, թե Հայաստանը տնտեսապես խեղճ, աղքատ երկիր է: Մենք աշխարհի հզոր երկրներից մեկն ենք, որովհետև ունենք ինտելեկտ, ունենք շատ տաղանդավոր անհատականություններ: Այս պոտենցիալը ճիշտ ուղղորդելու դեպքում կարող ենք դառնալ աշխարհին շատ բաներ ցուցանող երկիր:

«ԻՄ ՇԱՏ ՍՏԵՂԾԱԳՈՐԾՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ, ՈՐ ՊԻՏԻ ԳՐՎԵԻՆ, ՉԵՆ ԳՐՎԵԼ»


-Ստեղծագործողի համար կազմակերպչական ցանկացած գործունեություն այս կամ այն չափով վնասում է ստեղծագործական աշխատանքը: Դուք այս իմաստով շա՞տ եք տուժել՝ իբրև կոմպոզիտոր:
-ՈՒրախ եմ, որ այդ զոհողությունն արել եմ: Իմ շատ ստեղծագործություններ, որ պիտի գրվեին, չեն գրվել: Փառատոնն իմ էներգիայի մեծ բաժինը տարավ: Ես կարող էի ոչ թե չորս, այլ ավելի շատ սիմֆոնիաներ ունենալ, բայց ես ուրախ եմ, որ դրա փոխարեն երկրում մի արժեքավոր բան է ստեղծվել: Այսօր Էդինբուրգի փառատոնի հիմնադիրները չկան, բայց փառատոնը կա, ու ամեն տարի հենց իրենով է ճանաչելի դարձնում այդ երկիրը: Այդպես էլ կարող է լինել «Երևանյան հեռանկարների» դեպքում, եթե ճիշտ օգտագործենք ստեղծված դաշտը: Միայն մշակութային տուրիզմով Հայաստանն ամեն տարի մի քանի տասնյակ միլիոն դոլարների ու եվրոների եկամուտ կարող է ունենալ:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2355

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ